اجرای پروژه های بهبود

پروژه های بهبود EFQM

پروژه های بهبود EFQM ، با توجه به نتایج خودارزیابی تعالی سازمانی مشخص می‌شود پروژه های بهبود تعالی سازمانی تمامی ابعاد سازمان و مدل سرآمدی را شامل می‌شود. عموما در بیشتر سازمان‌های ایرانی ،پروژه های بهبود شناسایی شده منتج از نتایج خودارزیابی تعالی نیست و پروژه‌های جاری سازمان ، فعالیت‌های روتین یا پروژه های عملیاتی در لیست پروژه‌های بهبود قرار می‌دهند.

سازمان‌هایی که تازه سفر سرآمدی را آغاز نموده‌اند ممکن است بیش از 100 پروژه بهبود را در فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی تعریف و مشخص نمایند.

قدم‌های شناسایی پروژه‌های بهبود EFQM

- خودارزیابی تعالی سازمانی بر اساس روش انتخاب شده

- تخصیص پروژه بهبود برای هر یک از فرصت های بهبود شناسایی شده

- اولویت‌بندی پروژه‌های بهبود منتخب شده

-برنامه‌ریزی پروژه‌های بهبود تعالی سازمانی

- برخی از پروژه‌های بهبود سرآمدی

- ارزیابی رفتار رهبران با روش ارزیابی 360 درجه

- تدوین رویکردی برای تعامل رهبران با نمایندگان جامعه

- تدوین ارکان جهت ساز

- برنامه‌ریزی و استراتژیک

- مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس ایزو 26000

- شناسایی جامع فرآیندهای سازمانی

- استقرار نظام آراستگی 5S

- استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM

- محاسبه قیمت تمام شده محصول به روش ABC

- تدوین رویکردی جهت مدیریت اموال

- بازنگری شاخص‌های نظرسنجی از مشتریان

- تدوین فرآیند برگزاری مناقصه

- استقرار سیستم مدیریت مستندات DMS

- تدوین سیستم نظرسنجی کارکنان به روش Hay

- بازنگری جانمائی چیدمان خط تولید بر اساس نرم‌افزار Craft

- تدوین رویکردی جهت بهینه‌کاوی

- تدوین رویکردی جهت مدیریت تغییرات

- یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت ریسک

- راه‌اندازی خط تولید محصول B

- تدوین رویکردی جهت نظرسنجی از پیمانکاران

- تدوین رویکردی جهت مدیریت دانش

- نظام پیشنهادات

- کانون ارزیابی توسعه

- تدوین نظام مشارکت کارکنان

- نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون در فرآیند تولید

- اجرای نرم‌افزار اتوماسیون

- کاهش زمان ارائه خدمات به مشتریان با متدولوژی شش سیگما

تعریف اجرای پروژه‌های بهبود

اجرای پروژه‌های بهبود فرآیندی سیستماتیک و ساختارمند است که در آن سازمان‌ها به شناسایی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی اقداماتی می‌پردازند که به بهبود مستمر و ارتقاء عملکرد آن‌ها در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند. این فرآیند یکی از حوزه‌های تخصصی مدل‌های تعالی سازمانی است و به منظور حرکت به سوی اهداف بلندمدت و دستیابی به تعالی سازمانی طراحی شده است.

اهداف اجرای پروژه‌های بهبود

- افزایش کارایی و بهره‌وری: بهبود فرآیندها و کاهش اتلاف‌ها و ناکارآمدی‌ها.

- ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات: بهبود کیفیت به منظور افزایش رضایت مشتریان و تقویت موقعیت رقابتی.

- کاهش هزینه‌ها: شناسایی و حذف منابع اتلاف و بهینه‌سازی منابع.

- تقویت فرهنگ بهبود مستمر: ایجاد و تقویت فرهنگ سازمانی که به دنبال بهبود مستمر و نوآوری است.

مراحل اجرای پروژه‌های بهبود

مراحل یک پروژه بهبود یا پروژه ارتقای بلوغ سازمانی مدیریت چیست؟

همانطور که می دانید، پروژه های بهبود و ارتقای بلوغ سازمانی مدیریت گستره وسیعی را شامل می شوند که باعث ایجاد تنوع در اجرای این پروژه ها می شود. مراحل اجرای این پروژه ها عموما شامل موارد زیر اما نه محدود به آن ها می شود:

گام اول: گام شناخت وضعیت موجود و تعیین نیازهای اساسی سازمان.

گام دوم: تهیه فهرست پروژه های بهبود یا ارتقای بلوغ سازمانی مدیریت با توجه به نتایج مرحله قبل و امکان سنجی اجرا.

گام سوم: انتخاب الگوها و استانداردها و چارچوب سیستم و در صورت نیاز سفارشی نمودن استانداردها.

گام چهارم: ارایه آموزش های لازم و آماده سازی سازمان برای انجام پروژه.

گام پنجم : تجزیه و تحلیل فاصله وضع موجود با وضعیت هدف و تعیین اقداماتی که باید برای رسیدن به وضعیت هدف صورت پذیرد.

گام ششم: تشکیل کمیته راهبردی و تیم های اجرایی.

گام هفتم: طراحی سیستم.

گام هشتم: اجرای سیستم.

گام نهم: اخذ بازخورد و اصلاح و بهبود سیستم.

گام دهم: انجام ممیزی داخلی برای اطمینان از پیاده سازی کلیه الزامات تعیین شده و اقدام در جهت رفع مغایرت های مشخص شده در مرحله ممیزی.

گام یازدهم: ارایه آموزش های نهایی به کاربران سیستم.

گام دوازدهم: مستندسازی نهایی و تهیه کتابچه آموخته ها و تجربیات پروژه.

گام سیزدهم: در صورت نیاز، دعوت از شرکت صادر کننده گواهینامه یا تاییدیه و انجام ممیزی نهایی توسط شرکت گواهی دهنده.

گام چهاردهم: رفع مغایرت های احتمالی تعیین شده توسط شرکت گواهی دهنده، ممیزی نهایی و صدور گواهینامه توسط مرجع ذیصلاح.

گام پانزدهم: نگهداری و بهبود سیستم.

همانگونه که مشاهده می کنید، پایان گام پانزدهم در حقیقت آغاز گام اول برای پروژه بهبود بعدی است! شایان ذکر است که برخی از این گام ها در قسمت هایی (یا کل قسمت ها) به صورت همزمان و موازی انجام می شوند.

نتیجه‌گیری

اجرای پروژه‌های بهبود در مدل‌های تعالی سازمانی نقش کلیدی در حرکت به سوی تعالی و دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان دارد. این فرآیند با شناسایی نیازهای بهبود، تدوین و اجرای برنامه‌های بهبود، ارزیابی نتایج و مستندسازی تجربیات، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مستمر عملکرد خود را بهبود دهند و در محیط رقابتی به موفقیت دست یابند.

نمونه کارهای مرتبط ...

اظهار نامه نویسی
ادامه مطلب
خود ارزیابی
ادامه مطلب
ارزیابی
ادامه مطلب
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *